zon,zee en strand op Ko Tao&Ko Phangan

12 juli 2011 - Bangkok, Thailand

Lieve lieve allemaal,

Hier dan echt het allerlaatste berichtje na deze 4,5 maanden...zo'n raar idee dat het nu echt bijna over is! Morgen ben ik alweer op Nederlandse bodem...wat is het voorbij gevlogen zeg! Nu het zo dichtbij is moet ik zeggen dat ik wel heeel veel zin heb om jullie weer te zien, om niet om de 2 dagen m'n tas in en uit te pakken en natuurlijk op een echt hollandse boterham met kaas ;)

De laatse weekjes heb ik lekker heel veel gerelaxt en genoten van zon, zee en strand. Vanaf Kanchanaburi ben ik met de nachtbus richting Ko Tao gegaan, een klein eilandje in het zuiden van Thailand. Ik verbleef aan een lekker rustig strandje en mijn bungalow was gratis omdat ik mijn duikcursus daar ging doen, dus dat was top! De eerste dag ben ik gelijk begonnen met mijn duikbrevet, gewoon wat uitleg en filmpjes gekeken. De tweede dag was het dan tijd voor de zwembadduik (jaja), dus vroeg op! Gelukkig was er om de hoek een heerlijk koffietentje met verslavend lekkere croissantjes, dus dat was erg fijn ;) Doordat het nu zo rustig was had ik ook priveles, dus ik met 2 duikinstructeurs dus ik voelde me erg veilig zo tussen m'n mannen! Het was aan het begin wel erg wennen om door zo'n mondstuk en uit die tank te ademen, maar het wende erg snel. De derde dag was het dan tijd voor m'n eerste echte duik in zee, vond het idee om zo'n 12 meter diep te gaan toen toch wel wat spannender dan verwacht! Maar ook dit keer was de dat snel vergeten en was het vooral heel gaaf zo tussen al die zeedieren te zwemmen, echt een hele andere wereld. De tweede duik was iets minder omdat m'n masker steeds vol bleef lopen met water, dus ik was steeds bezig met het masker leegmaken waardoor ik niet echt kon genieten van de omgeving. Na die 2 duiken was het 's middags alweer tijd voor mijn theorie-examen, wat gelukkig onwijs meeviel, dus daarvoor was ik geslaagd :) De vierde dag was het dan alweer tijd voor mijn laatste 2 duiken, nu 18 meter diep. De eerste duik was weer onwijs gaaf, was al meer gewend aan het duiken en de zon brak steeds een beetje door, wat een erg mooi gezicht gaf zo vanuit de diepte. De tweede duik was het weer tijd voor mijn favoriete oefening (niet!), ik moest op de zeebodem mijn masker verwijderen, dan weer opdoen en dan watervrij maken, zooo irritant! Maargoed, dit keer ging het een beetje mis, ik verslikte me in water waardoor ik in paniek raakte, door mond en neus inademde en dus zo meer en meer water inslikte. Omdat ik zo paniekerig was het enige wat ik nog wilde naar boven, dus ik begon naar boven te zwemmen. Gelukkig hield m'n duikinstructeur me een beetje tegen zodat ik langzamer ging, kan namelijk gevaarlijk als je te snel gaat omdat de lucht in je longen uitzet...maargoed, gelukkig heb ik er niks aan overgehouden, en ik ben nadat ik weer op adem was gelijk weer door gegaan met mijn duik, want als ik er dan uit gegaan was, zou ik er denk niet meer in durven..de rest van de duik was super gelukkig super mooi, veel grote vissen en mooie koralen gezien, dus mijn paniekaanval was snel weer vergeten. Die middag was het dan officieel zover, wat handtekeningetjes en jahoor, ik was Open Water diver, klinkt best stoer vond ik hihi ;) 's Avonds waren we ook nog uitgenodigd voor een verjaardag van een jongen die bij het duikresort werkte, dus heerlijk genoten van Thaise barbeque op het strand. De laatste dag op Ko Tao ben ik met mijn duikinstructeur naar Shark Bay gegaan om te snorkelen, lekker even visjes kijken en van de zee genieten. Maar zoals de naam al zegt waren er niet alleen visjes maar ook echt haaien daar! Ondanks dat me verteld werd dat ze totaal niet gevaarlijk of agressief waren was ik toch blij dat ik niet alleen was haha, toch erg indrukwekkend om gewoon echt haaien zo'n 2 meter onder je door te zien zwemmen!

Vorige week dinsdag ben ik toen richting Ko Phangan gegaan, dat duiken was toch aardig vermoeiend dus ik was toe aan echt even een paar daagjes luieren op het strand. Op de boot ontmoette ik een Duits meisje die ook 19 is en we besloten een bungalowtje te delen. We zaten lekker aan een rustig strandje, met wit zand, blauwe zee en wuivende palmbomen. Het water was helaas wel erg warm, waardoor het lastig was ergens verkoeling te zoeken, maar gelukkig was het in de schaduw van de palmbomen goed te doen. Zo hebben we heerlijk wat daagjes doorgebracht met luieren, zonnen, zwemmen, snorkelen, eten, drinken...wat is mijn leven zwaar he ;) Zaterdagavond was het dan tijd voor een feestje, namelijk de 'halfmoon party', midden in de jungle met overal blacklight en vooral erg goede dansmuziek. Dus Julie (mijn bungalowgenootje) in een roze, schijnend topje en ik in een neonoranje, schijnend rokje (jaa, als je het doet, moet je het goed doen toch ;) ) hebben de gedanst tot de zon weer opkwam, een erg geslaagd feestje dus!

Maandag ben ik dan weer richting Bangkok vertrokken, waar ik mijn laatste daagjes eigenlijk vooral met shoppen en eten heb gevuld ;) het eten is hier namelijk zooo lekker dat ik alles nog een keer wil eten voordat ik terug ga hihi. Straks ga ik nog gezellig eten met Diana, waarmee ik 2 weken in Laos gereisd heb, die is toevallig ook net hier aangekomen dus dat is wel erg leuk dat we elkaar nog even zien. Daarna is het dan echt tijd om met loodzware tassen richting vliegveld te gaan, op naar huis! Maar wat het ik ongelovelijk genoten deze 4,5 maanden, ik zat gister nog foto's terug te kijken en kreeg nu al soort van heimwee naar deze tijd..zoveel onvergetelijke ervaringen, ontmoetingen, indrukken.. het zal dan denk ik ook weer aardig wennen worden om van deze volledige vrijheid weer terug te gaan naar het 'normale' leventje in Holland.. na zo'n lange tijd tussen de Aziaten heb ik ook het gevoel dat ik nu meer een relaxte mentaliteit heb, dus dat het weer wennen wordt in het gehaaste Nederlandje :P Maar hopelijk kan ik dit gevoel van rust, vrijheid en gewoon genieten van alles ook in Nederland vasthouden, en ja....anders heb ik weer een goed excuus om opnieuw op reis te gaan ;) Het is zo verslavend...ik weet dan ook zeker dat dit niet de laatste keer zal zijn!!

Nu is het dan tijd om nog even extra te gaan genieten van mijn laatste Pad Thai te gaan genieten hier, ik kan nu echt zeggen tot snel allemaal!!!