laatste daagjes Rayong

22 maart 2011 - Rayong, Thailand

Heej lieve allemaal,

Zo, eindelijk dan weer een berichtje, had de afgelopen week elke keer maar weinig tijd op internet dus vandaar dat het even duurde.

Maar hier is het super, ben nog steeds in Rayong bij het vrjwilligersproject. Ik moest aan het begin wel erg wennen, zo'n rustige omgeving en een simpele manier van leven. Maar het went snel, en nu ik zo terugkijk zijn de dagen ook echt voorbijgevlogen, ben hier nu al 1,5 week! De dagen waren steeds erg verschillend, soms dingen geschilderd, soms dingen in de tuin gedaan, en vorige week heb ik een ochtend soort medicijn gemaakt, was super vet! We hebben eerst de bladeren van deze 'Neem-tree' gedroogd, toen poeder gemaakt en dit in capsules gedaan, echt leuk. Voelde me net zo'n chinees medicijn vrouwtje hihi. Ik heb ook wat capsules meegekregen, schijnen namelijk erg goed te zijn voor Malariapreventie dus dat is altijd handig! De dagen bestonden verder vooral uit lezen, puzzelen (jaja, ik ben echt de expert nu), muggen ontwijken en ja... rijst en bananen natuurlijk ;) ook is het mangoseizoen hier nu begonnen duss dat is echt super, de mango's hier zijn zo smaakvol! Ook heb ik in het dorpje een plekje gevonden waar ze ice coffee verkopen, dus ja, dan zijn mijn ingredienten voor een fijn verblijf aanwezig hihi.

Afgelopen donderdag is het Canadese stel vertrokken, wel jammer, maar vrijdag kwam een meisje uit Frankrijk, dus ik had weer gezelschap (en iemand die me kon helpen met die thaise druktemakertjes!). Het weekend was erg leuk, het ging al een stuk beter met de kids, we hadden nu van te voren meer bedacht dus dat wel fijn, was te tijd makkelijk te vullen.

Zondag werden we verrast door het aanbod van de leraar uit het dorpje (waar we helpen met de engelse les) om mee te gaan naar Chantaburi, een stad hier een uurtje vandaan. Wij natuurlijk gelijk ja gezegd, dus in de namiddag met een auto vol die kant op. Hij heeft ons toen meegenomen naar het huis van vrienden van hem, echt super mooi, bijna alles van hout en natuurlijk materialen. Daar werden we hartelijk ontvangen en werd te tafel gelijk volgezet met allemaal eten, echt super! We moesten gelijk alles proeven, wat alles behalve een straf was, want het was echt heeeeeeeerlijk! Maar toen we ons volgegeten hadden aan al 't lekkers, kwamen ze ineens aan met borden vol vis, krab, rijst, groentes!! Het was nog maar het begin geweest hihi. Maar ik heb me overal doorheen geslagen, en het was echt een hele gezellige avond. Toen ik vertelde dat ik hierna naar Koh Samet ga, vertelden ze dat ze daar een vriend hadden waar wij dan wel konden verblijven, ze zouden het allemaal wel regelen! Ze zeiden iets van dat hij een resort haar daar, we snapten niet alles precies maar we gaan in ieder geval donderdag richting Koh Samet en we zien daar wel wat ze voor ons geregeld hebben. Maar echt super aardig, je hoeft maar een klein beetje voor ze te doen en je krijgt en heel veel voor terug!

Gister is nog een man uit Engeland gekomen, heel aardig, dus we zijn nu gezellig met 3 vrijwilligers. In de middag zijn we toen ook nog naar een organic farm in de buurt gegaan, echt super om te zien hoe die man daar met heel veel simpele dingen zo veel voor elkaar heeft gekregen. Moest gelijk aan Rahel en Raffael denken toen ik dat zag, die hadden er echt bij moeten zijn!

Vandaag hebben we eerst wat in de tuin gedaan en na een heerlijke verfrissende douche heb ik jam gemaakt (jaja, begin echt goed boerinnetje te worden hihi). We zijn nu in een ander dorpje, Ka Chet, omdat daar vandaag markt is. We gaan zo dus even lekker over de locale markt struinen en weer wat thaise lekkernijen proeven denk ik zomaar :) Morgen is dan mijn laatste dag hier, want donderdag ga ik dus samen met het Franse meisje voor een paar daagjes naar Koh Samet. We zijn eerst uitgenodigd weer bij die vrienden in Chanaburi te komen eten, om daarna richting Koh Samet te gaan. Heb heel erg veel zin even lekker van zon, zee en strand te genieten en ben daarbij erg benieuwd waar we terecht komen. Maar als het niks is zijn er altijd nog genoeg guesthouses waar we aan kunnen kloppen.

Verder erg fijn om te horen dat alles goed gaat in Nederland, en ook dat het weertje soms al aardig lekker is! Ik zal eenmaal op Koh Samet mijn foto's weer uploaden, zodat jullie je wat meer kunnen voorstellen bij dit toch weer aardig lange bericht.

Heel veel liefs en dikke kus!

1. Max:
    He hele lieve schat,

Wat fijn om weer zo'n super leuke, lange en vooral mooi geschreven brief van je te lezen!! Het duurde inderdaad weer even voor er wat gepost werd, maar krijgen we er een hele hoop moois voor terug..:)

Ik ben heel erg blij om te lezen dat je het daar zo naar je zin hebt en hoeveel plezier je daar hebt in dat gene waar je allemaal mee bezig bent! Het klinkt heel erg speciaal hoe je daar bezig bent geweest met het maken van medicijnen en lijkt het me heel erg leerzaam en mooi om te zien.. Het is natuurlijk zo dat ze daar nog steeds de echte manieren gebruiken van medicatie en ze er hier tegenwoordig maar heel veel stoffen bij stoppen om het te versterken! Wat fijn trouwens voor je dat ze daar ice coffee hebben lieverd:) K weet hoe gek je ervan bent en zal het helemaal lekker zijn wanneer je er zo hard naar gewerkt hebt.

Je zal je vast onwijs veel verheugen op Ko samet schat, en zal het een welverdiend rust momentje voor je worden.. Je kan je al heerlijk verheugen op een heerlijke warme blauwe zee die vol zwemt met verse visjes. Ook is relaxen daar een vaste gewoonte en zijn ze niet vies van heerlijk eten! heeeerlijkk voor je lieverd:D!! Het doet me heel erg goed om dit van je te lezen..

Hier in Nederland is het weer inderdaaad een stuk beter geworden en maakt dat de mogelijkheden om af en toe eens lekker te voetballen en andere leuke dingen te doen. Helaas zit ik de hele week op school en is er de verplichting om van binnen af van de zon te genieten haha.. Wel geniet ik dan van de zon met mijn gedachtes heerlijk bij jou lieff en kan ik je met de dag beter vertellen hoe onwijs stoer ik je vind:)! K ben heel erg trots op je lief. Ook heb k je moeder deze week een lange tijd aan de lijn gehad en hebben we voor Vrijdag een date staan.. Ik sta natuurlijk nu al te popelen om je mams haar heerlijke potje te mogen eten en ben benieuwd naar alle verhalen van Rahel! Ook gaat het met je oma goed schat en kunnen we bij je terug komst altijd even bij haar langs waaien:) Samen op de autobahn en kijken hoe hard mijn Schumacher gaat haha.. Verder is Midi het huis uit voor een week en logeert hij bij Karla, nu ben ik dus de enige man in het huis en is het eerlijk gezegd best rustig. K moet zeggen dat het best lekker is haha:)

Maar lieverd, ik zie dat k het langste mailtje uit mijn leven heb geschreven en hierbij een half uur vertraging heb opgelopen voor de les! K spreek je snel weer, geniet er lekker van lief.. En Ik hou heeel heeel heeeeeeeeel erg veel van je(L)
    Dikke kuss en all mijn liefs xX
  2. Rahel:
    22 maart 2011
    Hee lieve Rebec! Wat fijn dat het zo geweldig is daar! Echt leuk dat je zo lekker bezig bent met allemaal interessante nieuwe dingen, zoals die medicijnen, jam en vooral ook lesgeven! Dat je dat zomaar uit je mouw schudt vind ik echt bewonderendswaardig! Die jochies zijn zeker helemaal weg van jou! En de meisjes zullen wel tegen je op kijken en vriendinnen met je willen zijn! Zitten er eigenlijk veel kindertjes en zitten er wel meisjes? Hoe gaat het er eigenlijk aan toe op dat schooltje?
    Ook heel leuk dat je een reiskameraadje hebt ontmoet, klinkt gezellig! Spreek je al een beetje frans? Doet zij ook een rondreis net als jij voor een paar maanden? En heb je ook leuke locals ontmoet?
    Ook leuk van die bioboerderij, zou inderdaad heel graag met je mee willen en daar een kijkje nemen hoe die man dat allemaal doet! Moet je me maar uitgebreid vertellen als je weer terug bent. Rafael heeft nu twee chileense vrijwilligers die ons uitgenodigd hebben om hun in chili te bezoeken! Vet he?! (Geil ne?)Sind blitze sind donner in wolken verschwunden zit mamma hier naast mij te trompetteren. Pasen komt eraan en de mattheuspassie kan niet uitblijven natuurlijk. Dat is mijn öde realitiet. En ik, sta nog steeds niet zo goed in de tied hihi, maar het gaat allemaal prima tot nu toe. Vandaag even tentamentje gedaan waar ik 1 uurtje voor geleerd heb, maar denk ik wel gehaald.
    Pap gaat bijna naar engeland dan zit ik met mam alleen (hoe deed jij dat vorig jaar?) Nee hoor grapje komt wel goed maar die knuffelattacke ving jij tot nu toe altijd op. Ik trek mijn grappenjas nu maar uit want het weer is hier heerlijk zonnig! Veel plezier daar aan het strand, lekker relaxen en genieten! Zal wel prachtig zijn daar! Lieve kusjes van ons allen hierzo, en heeeel veeeel goeds! (L) xx Ra
  3. Annemieke:
    Lieve Rebecca,
    Wat klinkt het allemaal super en zie je? je bent dus echt een dappere reizigster he? Inmiddels ben je al een volleerd medicijnvrouwtje, biologisch landbouwer en schooljuf!! Je doet het allemaal maar...De rust en eenvoud die je verder beschrijft en het bezig zijn met zulke basale dingen in het leven moet geweldig voelen. Je zult hier nog veel meer van leren dan alle ingewikkelde lesstof uit de schoolboeken!! Chantaburi is volgens mij het stadje waar vandaan de boot naar koh Samui vertrekt??? Koh Samet zul je heerlijk vinden.. dat strand is oergezellig. Lekker loungen tot diep in de nacht en gegrilde vissen eten... Errug fijn!!!!ben nu wel weer heel benieuwd naar je foto's! Dat snap je. Hier gaat alles verder ok hoor. Weinig nieuws te melden. Het is lente geworden en ja.....de zon schijnt!! Genieten dus.Ik wandel veel. Heeeerlijk!! Fluitende vogels, geurende bloemen en bomen...Volgende week komt Diana trouwens weer naar Nederland. Ik vind het gezellig en hoop dat het voor Tjade en haar een goeie stap is. Midas is deze week bij karla en ik ben dus gezellig alleen met Max. Ok meiske, ik vind het hartstikke fijn je verslagen te lezen, maar snap heel goed dat je er niet altijd tijd voor hebt of zin in hebt. Je leeft daar in zo'n andere wereld..los van alles! Geniet!!!!!!!! Kuskuskus Miek
  4. Alwine en Andy:
    23 maart 2011
    Lieve Rebec!

Leuk je verhaal weer te lezen. Zit jij nou eigenlijk vlakbij Ko Tao of bij Ko Samet in de buurt van Bangkok (er zijn er namelijk 2 in Thailand om het makkelijk te houden). Wij gaan zaterdag met boot en bus richting Bangkok. Bijna 12 uur reizen, in die tijd zou je in NL zijn, maar goed niet over nadenken en gaan. Waarschijnlijk missen we elkaar dan, omdat jij naar Samet gaat. Veel plezier daar en geniet geniet geniet! We blijven je volgen als wij weer thuis zitten in ons koude landje.
    XXXXX Alwine en Andy
  5. Lea:
    27 maart 2011
    Wat leuk klinkt dat allemaal. Ik ben blij dat je zo aan het genieten bent en dat je al zoveel leuke contacten hebt gemaakt.
    Ik heb ook super zin om naar thailand te gaan en waarschijnlijk zie ik jou dan ook snel dus dat is extra leuk.
    Nou ga lekker door met genieten daar en dan zie ik je snel.
    xxxxx
  6. Alwine en Andy:
    27 maart 2011
    Ooooh we vinden het zo leuk dat we je nog even zien voordat we naar huis gaan, leuk leuk leuk!XXX